Urodził się 11 listopada 1890 r. w Niemirowie na Podolu jako syn Ludwika i
Marii Orłowskiej. Wstępując 10.11.1908 r. do Oficerskiej Szkoły Morskiej w
Petersburgu z niezawodną intuicją potrafił odgadnąć swoje powołanie i
pozostał mu wiernym do końca życia.
Po ukończeniu szkoły w 1911 r. rozpoczyna służbę w marynarce wojennej i
pełni ją do 31.10.1917 roku.
Wybuch I wojny świat. zastaje go pełniącego funkcję oficera na historycznym
już dzisiaj krążowniku AURORA. Przyszły kapitan żądny gruntownej wiedzy
morskiej , pragnie poznać wszystkie tajniki tego pięknego zawodu.
Dlatego już wkrótce zdobywa dodatkową specjalność - oficera łodzi
podwodnych. W czerwcu 1917 r. zyskuje rozgłos i sławę , uwalniając siebie
wraz z kilkoma członkami załogi z zatopionej łodzi podwodnej.
W 1921 r. wraca do niepodległego już kraju.
1 lutego 1921 r. obejmuje funkcję oficera pokładowego na statku szkolnym
LWÓW i pełni ją do 31.05.1921 r. Od 1.06.1921 do 1926 r. pracuje na
LWOWIE w charakterze starszego oficera , a następnie - po odejściu
kapitana Mamerta Stankiewicza - zostaje jego dowódcą.
W czerwcu 1929 r. wyjeżdża do Francji jako jeden z członków komisji
mającej za zadanie zakupienie statku szkolnego - późniejszego
"DARU POMORZA". Od tej pory , aż do 1.06.1938 r. dowodzi "białą fregatą"
Już podczas pierwszego rejsu postać Kapitana zostaje otoczona nowym
blaskiem. Statek podczas szalejącego sztormu w Zatoce Biskajskiej zaczął
dryfować w kierunku skał. Jednak znakomite opanowanie sztuki żeglarskiej
Kapitana zapobiegło katastrofie. W czasie powrotu z krótkiego rejsu w dniu
9 września 1933 r. dał piękny pokaz żeglarskiego kunsztu wprowadzając
DAR POMORZA do basenu portowego w Gdyni wyłącznie po żaglami.
Był to pierwszy i jedyny do tej pory fakt wejścia do Gdyni tak dużego statku
bez pomocy holowników i silnika.
Po raz pierwszy w latach 1935 - 1936 kapitan Maciejewicz opływa na
DARZE POMORZA świat. Podczas tego rejsu opłynął słynny CAPE HORN.
Dn. 9.06.1937 r. odbywa się uroczyste pożegnanie w Państwowej Szkole
Morskiej w Gdyni. Konstanty Maciejewicz obejmuje stanowisko kierownika
kursów morskich w Gdyni , w tamtejszej Szkole Morskiej. Funkcję tą pełni
aż do wybuchu II wojny światowej.
W październiku 1939 r. zostaje zaaresztowany przez Niemców i osadzony w
obozie w Stutthofie. Usilne starania o uwolnienie Kapitana zostają
uwieńczone sukcesem i po kilku miesiącach udaje się wraz z żoną i dziećmi
do Generalnej Guberni. Tam zarabia na utrzymanie rodziny pracując jako
robotnik niewykwalifikowany chwytając się różnych zajęć ( jako pomocnik
młynarza , robotnik w tartaku.)
14 stycznia 1945 r. Kapitan rozpoczął pracę w Zarządzie Głównym Ligi
Morskiej w Lublinie. W maju 1945 r. powierzony zostaje Maciejewiczowi
zarząd administracyjny i naukowy szkoły.
Jest pierwszym po wojnie dyr. Państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni.
Po dwóch latach wydział nawigacyjny zostaje przeniesiony z Gdyni do
Szczecina. Dnia 5.11.1947 r. nastąpiło otwarcie drugiej w morskiej historii
Polski kuźni kadr oficerskich dla P.M.H. W 1953 r. wydział nawigacyjny
zostaje przeniesiony do Gdyni.
Jednak Kapitan pozostaje w Szczecinie i rozpoczyna pracę w Polskim
Rejestrze Statków. W 1962 r. oficjalnie odchodzi na emeryturę , lecz tak
naprawdę nie przestaje pracować nigdy.
W 1965 r. jako honorowy kapitan motorowca "KRUSZWICA"odbywa rejs
do portów Afryki Z .......
Wychował około dwóch tysięcy oficerów marynarki handlowej i za olbrzymie
zasługi dla rozwoju polskiej floty handlowej i rozwoju szkolnictwa morskiego
w kraju otrzymał:
- Złoty Krzyż Zasługi - dwukrotnie: 9.11.1931 r. i 31.10.1947 r.
- Krzyż Oficerski Odrodzenia Polski - 11.11.1935 r.
- Medal X - lecia Odzyskania Niepodległości - 11.03.1929 r.
- Medal Komisji Edukacji Narodowej i inne.
25 listopada 1972 r w Szczecinie kapitan żeglugi wielkiej Konstanty
Maciejewicz - Matyjewicz zakończył swe piękne życie , pełne aktywności ,
które bez resztypoświęcił swojej największej pasji i miłości - MORZU.